Lærings- og aktivitetsbyggeri
Nye
Click Here

Ravnbakkeskolen

1. præmie i totalentreprisekonkurrence 2021

Den nye bæredygtige bydel i Nye får med Lærings- og aktivitetsbyggeriet, Ravnbakkeskolen, et innovativt læringsbyggeri, der danner rammen om et lokalt og socialt kraftcenter for både skole, fritid og kulturliv. Projektets idémæssige afsæt er en hyldest til naturen og de selvgroede fællesskaber, i og omkring naturen. 

Skolen fremstår som en ’by i byen’, midt i naturen og på kanten af byen. Opdelingen i mindre huse danner små klynger, som hver især har deres eget funktionelle særkende, med musik, mad, kreativitet og bevægelse. Mellem klyngerne ligger væksthuset, som et naturligt centrum og skolens fælles ’hjerte’. Væksthuset binder klyngerne sammen og trækker naturen med ind i bygningen. Her flyder byens gulv og naturens grønne flader sammen og iscenesætter den unikke placering og det ’Nye’ fællesskab. Klyngerne skaber veldefinerede afdelingsområder til indskoling, mellemtrin og udskoling med integrerede fritidstilbud og let adgang til aldersgruppens fagmiljøer. Idrætshal, dansesal og foreningslokaler kan let anvendes udenfor skoletid. Skolen markerer sig i byen med ’roof-top-tårnet’, der tager imod ved ankomsten og kan ses på lang afstand. Beslægtede trappetårne i mindre skala rummer overdækkede terrasser og værksteder og synliggør decentrale indgange. Overalt giver åbninger mellem husene udsyn til landskabet, byen og de nære uderum. 

 

Trappetårnene danner veldefinerede ude-læringsrum ved alle indgange og sikrer direkte udgang til nære udearealer fra alle etager. ’Lommer af natur’ mellem husene, grønne tagterrasser og tårnets rooftop gør naturen nærværende på alle planer. Udebaser spreder sig som ringe i vandet fra Væksthus og trappetårne til de grønne områder omkring bygningen, her lærer børnene om naturen i naturen. Landskabet er således en grundsten for skolen, hvor hele 20% af læringen skal foregå i de udendørs læringsmiljøer. 

Bæredygtige tiltag
Projektet certificeres til DGNB Sølv. I udformningen af skolen har bæredygtighed været en vigtig designdriver for at udvikle et robust og fremtidsorienteret hus. Konkrete bæredygtige tiltag som genanvendelse af overskudsjord på grunden, let adgang til overdækkede udendørs læringsrum, valg af naturlige og bæredygtige materialer, skruede løsninger og minimeret malerentreprise/afgasning er med til at give en håndgribelig oplevelse af bæredygtighed.

Uddrag dommerbetænkning:
’Forslagets arkitektur og hovedidé er klar og fremstår skarpt og indlevet, hvor byggeriets koncept meget sympatisk indskriver sig som ” en lille by i byen” med de enkelte klynger nedskaleret omkring det centrale væksthus på bedst mulige vis.’