- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Opført 2018
- Ikast-Brande Kommune
- 5.800 m²
- Nørre Snede
- Martin Schubert
- C.C. Contractor
- Rambøll, Labland Architects
Nørre Snede Skole er et lokalt kraftcenter for læring, kultur og bevægelse i lokalområdet. Et mangfoldigt miljø, der motiverer til samvær og samarbejder på tværs af alder og fagligheder. Skolen huser bl.a. byens bibliotek, café og multisal samt kantine og lokaler for idræt og foreningsaktiviteter.
Den nye tilbygning markerer sig skalamæssigt som skolens naturlige centrum med et klart signal om, hvor man ”møder” skolen både som gæst og daglig bruger. Projektet udnytter terrænspringet på grunden til at skabe en kompakt bygningskrop med stor rumlig variation, optimalt dagslysindtag og korte afstande funktionerne i mellem. Terrænspringet forstærkes i form af et fritlagt parterreplan med direkte udgang til forsænkede terrasser, der samtidig skaber en udvendig passage mellem skolegården mod nord og den nye byplads mod syd. Tilbygningen rummer skolens nye ”hjerterum” med bibliotek, café og multisal og fungerer som skolens nye ”ansigt” udadtil, der understøtter visionen om ”den åbne skole”. Bygningen karakteriseres indvendigt af forskudte niveauer, der underdeler de primære offentlige funktioner i stueplan og sikrer niveaufri passage mellem skolens eksisterende bygninger.
Tilbygningen binder skolen sammen, og fremstår med en åben og inviterende arkitektur, der med indkig til de mange faciliteter byder lokalbefolkningen inden for. Et stort identitetsskabende rummøbel, ”bogtårnet”, både samler og adskiller de tre primære udadvendte funktioner i ”hjerterummet”, således det er muligt at have aktiviteter i gang i både kantine, bibliotek og multisal, uden at de forstyrrer hinanden. ”Bogtårnet” skaber samtidig den vertikale forbindelse til den nye udskolingsafdeling med science og ungdomsklub, der placeres på ”toppen” af skolen med udgang til egen tagterrasse. På begge etager skabes direkte sammenhæng med opdaterede personalefaciliteter og afdelingsområder for hhv. indskoling og mellemtrin i de eksisterende klassefløje. I samspillet med de eksisterende murstensbygninger opstår en fin kontrast mel¬lem tilbygningens ”lette” og transparente udtryk med gennemgående trælameller og det eksisterende anlægs mere klassiske fremtoning i rød tegl. Her fortælles historien om skolen i spændingsfeltet mellem nyt og gammelt som tilsammen tilbyder et varieret og oplevelsesrigt kultur- og læringsmiljø.