- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Opført 2023
- Københavns Kommune
- 11.500 m² incl. p-kælder
- Amager, København
- Niels Nygaard
- NCC, Christensen & CO
- Lyngkilde, 1:1 Landskab,
NØAS er en helt ny 3-sporet folkeskole med idrætshal og KKFO-faciliteter beliggende op mod Kløvermarken på Amager. Skolen rummer en række offentlige funktioner, der understøtter visionen om skolen som lokalområdets kvartershus og fælles omdrejningspunkt for både læring og fritidsaktiviteter.
Midt i den tætbebyggede del af Nordøst Amager – spændt ud mellem Holmbladsgade og Prags Boulevard – ligger NØA med skolegården højt hævet over de trafikerede gader. Skolen har en tydelig egen-karakter, som en solitær, monokrom, teglrød bygning, der både udtryks- og skalamæssigt passer ind i det brogede gadebillede, der kendetegner Holmsbladsgadekvarteret. Med sin åbne og transparente ankomst- og fritidszone i gadeplan inviterer NØA lokalområdet indenfor til sociale arrangementer eller sportslige begivenheder. Fællesområder og fagmiljøer er dobbeltkodet til at rumme flere funktioner og bruges af både skole, fritid og kultur. Skolen er organiseret i to primære zoner, ’fritidszonen’ med idræt, auditorie, udskoling og værksteder i de nedre niveauer og afdelingsområder for indskoling og mellemtrin på de øvre niveauer. Skolen er disponeret omkring et centralt atrium, der fungerer som uformelt mødested, samlingstrappe og rumdeler på de enkelte etager. Atriet er skolens hovedfærdselsåre, der markerer en gennemgående zone med høj aktivitet og bevægelse, hvor børn og voksne mødes på tværs af alder og fagligheder. Indskolingen er organiseret på to etager i tæt sammenhæng med fritidsordning og med direkte udgang til tagterrasse. Mellemtrinnet råder over den øverste etage, hvor atriet åbner sig mod himlen med en stor samlingstrappe.
Udskolingen har rig mulighed for at benytte fritidszonen som en naturlig udvidelse af deres læringsmiljø og omvendt danner udskolingen et attraktivt og mere intimt miljø for aftenskole, kurser osv. Skolens udearealer og offentlige byrum er placeret på flere niveauer med optimal solorientering og minimal skygge fra de omkringliggende bygninger. Store træer og grønne tagflader sikrer frodige og skyggefulde udeområder og tilfører bygningen sin helt egen ”grønne” profil. De hævede udearealer minimerer påvirkningen fra bilernes trafikstøj og højner samtidig kvaliteten af skolens uderum, hvor særligt fagmiljøer og de mindre børn får adgang til luftige og trygge udendørs opholds- og læringsrum.
Bæredyge tiltag
I projektet er der arbejdet med en vision for skolen om at skabe et projekt, hvor elever og brugere lærer AF bygningen – og ikke kun i den. Det er opnået ved at arbejde målrettet og systematisk med bæredygtighed fra den tidlige skitsering til planlægning af byggeproces og det færdige byggeri. Vores vision for bæredygtighed består af bæredygtig læring, sundt indeklima, en ressourceeffektiv bygning, ansvarligt byggeri og styrkelse af lokalområdet.
Uddrag af dommerbetænkning:
”Projektet demonstrerer i fremragende grad, at fritidsmiljøet byder fritidsbrugerne velkommen og skaber ejerskab til stedet, blandt andet via den store sammenhængende Fritidszone med stor visuel åbenhed samt siddetrappen, der skaber sammenhæng mellem udearealet mod Holmbladsgade.”