Mosede Skolen
Greve
Click Here

Mosedeskolen

1. præmie i projektkonkurrence 2017
Støttet af Realdania, Lokale og Anlægsfonden samt Danmarks Idrætsforbund. Opført 2018

Projektet er en del af Skole+ kampagnen, der har til formål at vise hvordan landets skoler kan indrettes, så de giver børn og voksne lyst til, at være aktive både i og efter skoletid. Danmarks Idrætsforbund, Realdania samt Lokale og Anlægsfonden står bag kampagnen. 

Skole+ kampagnen var rettet mod landets kommuner, deres folkeskoler samt lokale foreninger og organisationer. Målet var at styrke sundheden og læringen gennem en optimering og nytænkning af skolernes eksisterende fysiske rammer og iboende muligheder. Visionen for Mosedeskolen var at transformere fællesarealer og gangzoner i den eksisterende traditionelle kamskole, til et alsidigt og transparent lærings- og bevægelsesmiljø, der understøtter nytænkende pædagogik, bevægelses- og idrætsadfærd til glæde og gavn for skolebørn, foreninger og lokalsamfund. Projektets overordnede idé har været at skabe rammer og stemninger, der motiverer til aktivitet og bevægelse samtidig med, at der skabes en variation af ”lommer” til ophold og samvær i periferien af de aktive zoner. 

 

 

De nye bygningsmæssige tiltag etablerer sig som fysiske pejlemærker i skolens landskab og danner et rumligt hierarki i den ellers meget ensartede og homogene skolebygning. For at aktivere flest mulige arealer i skolens centrale midterakse styrkes den rumlige forbindelse og visuelle kontakt mellem etager, gangzoner og bevægelsesrum, så området fremstår som ét samlet bevægelseslandskab. Niveauforskellen mellem etagerne udnyttes til at skabe motoriske udfordringer for børn og voksne i form af ramper og siddetrapper, mens opholds- og motorikelementer af genanvendte ribber skaber rumlig variation i gangzoner og mulighed for ophold på ”kanten” af den fysiske aktivitet. Etageadskillelsen i en eksisterende gymnastiksal udnyttes til etablering af et stort klatrenet mens den nuværende samlingssal opdateres med ny motoriktrappe og store vinduesnicher til ophold. Udvalgte steder etableres særlige elementer målrettet de enkelte aldersgrupper for at fastholde og motivere eksempelvis udskolingen til at tage ejerskab til de nye rammer.