- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Opført 2008, 2020
- Aarhus Kommune
- 9.000 m²
- Lisbjerg, Aarhus
- Helene Høyer
- MT Højgaard, Bascon, GBL
På baggrund af Aarhus Kommunes store ambitioner med bydelen Lisbjerg, blev der i 2006 udskrevet en konkurrence om ny skole samt byområde i Lisbjerg og som resultat af totalentreprisekonkurrencen er Lisbjergskolen opført. Skolen rummer både sognegaard og åben idrætshal og er placeret som et strategisk samlende centrum i den nye bydel.
Lisbjergskolen er disponeret således, at de fysiske rammer understøtter oplevelsen af “den lille skole i den store”. Skolen fremstår som en samlet enhed, symboliseret af et stort fælles atrium, der forbinder de enkelte enheder. Skolens to nordlige bygningsvolumener er placeret mod det grønne og byrummets sivegade og indeholder hjemme- og vidensområder for indskoling og mellemtrin. Det sydvestlige bygningsvolumen er skolens mest urbane og udad¬vendte bygningsafsnit med multihal og musiklokaler. Den fjerde fløj indeholder bl.a. områdets nye sognegård.
De mange udadvendte faciliteter og muligheden for at de lokale passerer tværs gennem skolens indre fælles torv gør skolen til et naturligt samlingssted i den nye bydel. Skolens arkitektur markerer sig som et synlig ’landmark’ på Lisbjerg Bakke og afspejler et hus i bevægelse med sine dynamiske og asymmetriske linjer. Det har været et afgørende tema at forene et fremsynet pædagogisk program for skolen med rollen som kulturhus for den nyanlagte by på Lisbjerg Bakke.
Kjaer & Richter har i forbindelse med etape II forestået brugerproces og udarbejdet helhedsplan for en ny visionær udskolingsafdeling udført som en planlagt udvidelse ovenpå idrætshallen. Etape II omfatter lokalekapacitet til udskolingen i 3 spor, supplerende faciliteter til idræt- og musikundervisning samt rammer for at fritidsklubben kan fungere selvstændigt og i samspil med undervisningen. Udskolingsafdelingen er disponeret med varierede rumtyper som auditorie, formidlingsrum, projektflader, makerspaces og et åbent klubmiljø, der både understøtter projektbaseret læring og social trivsel i et sammenhængende ungemiljø. Byggeriet skal samtidig understøtte Lisbjergskolen som åben skole – ’en skole lokalt forankret med et globalt udsyn’.