- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Opført 2018
- Lyngby-Taarbæk Kommune
- 7.635 m² om- og tilbygning
- Lyngby
- Kjaer & Richter
- Niras, Henrik Jørgensen Landskab
Den overordnede vision for renovering og til- og ombygning af Lindegårdsskolen har været, at så mange af de eksisterende og nye lokaler skal kunne deles af så mange brugere som muligt. Den arkitektoniske idé har været at udnytte potentialet i de eksisterende bygninger optimalt, så fordyrende ombygninger er minimeret samtidig med at udvidelsen tilfører det eksisterende byggeri mest mulig pædagogisk og funktionel værdi.
Tilbygningen, i to etager, bringer bygningsskalaen ned i børnehøjde, og tilfører skolen en ny og imødekommende bygningsmæssig identitet i fin kontrast til den øvrige skole, karakteriseret ved store vinduespartier, dybrøde lameller og en legende vinduessætning. Facaden svøber sig om den oprindelige bevaringsværdige etageskole fra 1933 og den fritstående multihal fra 2001, og skaber både visuel og fysisk sammenhæng mellem nyt og gammelt. Med den nye tilbygning løses en række funktionelle behov på Lindegårdsskolen, hvor den interne sammenhængskraft styrkes samtidig med, at skolen markerer sig som en moderne og tidssvarende institution i lokalområdet. Skolens samlede udeareal er forholdsvis begrænset, og derfor har et af de bærende fokuspunkter været optimal udnyttelse af de tilstedeværende friarealer ved at give arealet, der bebygges, tilbage i form af store aktive tagflader.
På samme tid skabes nye udgange fra etagerne, der understøtter sammenhængen mellem ude og inde. En del af tilbygningen rummer desuden en større central tandklinik, der deler diverse ankomst, møde- og personalefaciliteter med skolen.
De eksisterende klasselokalestørrelser er bevaret til fordel for større og mere fleksible fællesområder til projekt- og gruppearbejde kombineret med interne rumlige sammenhænge, der sikrer stor fremtidig fleksibilitet. Som en del af projektet, er aulaen blevet udbygget til et nyt dynamisk centrum i skolen med hovedindgang, samlingsområde, multihal, læringscenter og administration kombineret med fysisk sammenhængende afdelingsområder for hhv. indskoling og SFO, mellemtrin og Klub samt udskoling. Aulaen er opdateret med akustikregulerende træpaneler, lyst linoleumsgulv, ovenlys og åbne facader, der tilsammen bidrager til et transparent og multifunktionelt fællesrum. I kanten af aulaen er indrettet mange små opholdsnicher og centralt i rummet inviterer den brede multitrappe til fællesskab, samlinger og uformelt ophold.