FREDRIKSVÆRK SKOLE
Frederiksværk
Click Here

Frederiksværk Skole

1. præmie i  totalentreprisekonkurrence 2020
Nomineret til Årets Skolebyggeri 2023

Frederiksværk Skole er udformet, så arkitekturen bidrager til et aktivt nærmiljø med en række attraktive og offentligt tilgængelige uderum. Bygningens kantzoner bearbejdes med store synlige indgangspartier og visuel kontakt til de offentlige funktioner, så der sikres stor samhørighed mellem inde- og udemiljøet. 

Med sine to etager forholder bygningen sig til sine nære omgivelser, der primært består af parcelhuse i én til to etager. Bygningen placeres på den nuværende boldbane og skaber med sine forgreninger nogle naturlige nære ude- og læringsrum. Forgreningerne afspejler samtidig den indre organisering af den tosporede skole, med indskoling/mad, mellemtrin/krea og udskoling/science samlet omkring aksen med ankomsttorv, musik og multisal. Den primære adgang til skolen sker via aktivitetsbåndet/skoleaksen, hvor man allerede på forpladsen inviteres indenfor. Det centrale ankomsttorv markerer sig med sine store glaspartier mod forpladsen og sender et klart signal om et åbent og lokalt kraftcenter.

Fra hovedindgangen træder man ind i bygningens store centrale rum, ankomsttorvet, der med sit dobbelthøje rum skaber et klart rummeligt hierarki for de fællesfunktioner der omkranser bygningens kulturelle samlingssted. Fra torvet er der adgang og kig til multisalen, musik, de kreative værksteder, madkundskab og science, samt adgang via det store plateau og den centrale trappe til læringsmiljøerne på første sal i og omkring de tre trinområder.

 

 Fra værksteder og trinområder er direkte udgang til de nære udeområder, der kan kodes og inddrages som en del af undervisning og fritid. Vi bruger begreberne ”Frontstage” og ”Backstage”, som en underopdeling af bygningen, hvor Frontstage rummer de udadvendte funktioner som værksteder og multisal, og Backstage som rummer trinområderne med Indskoling, Mellemtrin, Udskoling og personalefaciliteter. I Frontstage samles skolen i det centrale læringslandskab, der med sine plateauer og trappe, skaber rum for optræden, morgensang, ophold, leg og læring. Trinområderne er placeret således, at de kan fungere som selvstændige enheder, med fokus på det mindre fællesskab mellem årgangene og i klassen. Materialemæssigt fremstår bygningen i en gylden tegl kombineret med glaspartier, trælister og lette overdækninger. Facaden fremstår en gang robust og detaljeret med fremspring, dybde og skygger, mens trælisterne på gavlene bidrager til et foranderligt og poetisk facadeudtryk ved aftenstide.

Uddrag fra dommerbetænkning:

’Forslaget har formået på en meget overbevisende måde at disponere skolens funktioner og læringsmiljøer, så skolen opleves som et attraktivt tilbud til både de daglige brugere og byens borgere. Skolen vil kunne tages i brug hele dagen, og forslaget er en god videreudvikling af den pædagogiske vision med fokus på at sikre rum til forskellige læringssituationer.