- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Kolding Kommune
- 10.000 m² - 3.000 m² nybyg
- Christiansfeld
- Kjaer & Richter
- Hoffmann, Alectia og GPL
Projektet for Christiansfeld Skole tager udgangspunkt i en sammenlægning af to skoleafsnit samt byens folkebibliotek. Dette programmæssige afsæt åbner for helt nye muligheder for at implementere skolens værdigrundlag i en samlet enhed med et stærkt fællesskab. Byggeriet omfatter en 2-sporet grundskole med en 3-sporet overbygning og integrerede SFO-faciliteter for 0.-3. årgang. Skolen indeholder ligeledes ungdomsskole, specialcenter og folkebibliotek.
Christiansfeld Skole rummer 600 elever, personale, ungdomsskole og folkebibliotek og er i kraft af sit volumen en generator for fritidslivet i nærområdet. Skolens offentlige funktioner inviterer lokalsamfund og foreningsliv indenfor. Den bærende idé for skolen er at de nye bygningsmæssige tiltag er med til at opgradere skolen energimæssigt, og samtidigt give skolen et pædagogisk og arkitektonisk løft. Den eksisterende klassiske trelængede skolebygning er ’foret’ med en ny organisk udformet tilbygning, der skaber et let og legende udtryk mod skolegården. Den karakteristiske lamelbeklædte gule facade har klare referencer til de historiske træbeklædte gavle, som er et gennemgående arkitektonisk træk i byen.
Sammenbygningen mellem nyt og eksisterende er markeret af et gennemgående ovenlys og nye åbne trappeforbindelser, der binder skolens etager sammen. Skolens læringsmiljøer er designet med inspirerende og fleksible rammer, der understøtter skolens pædagogiske vision om at den enkelte elev udvikler selvværd, erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Folkebibliotek og pædagogisk læringscenter danner et nyt centralt samlingssted med let adgang til veldefinerede afdelingsområder for indskoling, mellemtrin, udskoling og specialklasser. Fleksibilitet er indarbejdet ved sammenlægning af beslægtede funktioner, således skolen kan rumme varierede funktionsmønstre på både kort og lang sigt. Basislokaler er placeret i både eksisterende og ny bebyggelse, hvilket tilvejebringer lokaler med varierende størrelser og udformning. Der er etableret nye garderober og trappeforbindelser fra 1. sal og ud til gården, som er indrettet med en række overdækkede opholdssteder og værkstedsfaciliteter, der bidrager til at profilere skolen med en grøn profil for udeliv og læring.
se interview med vores faglig leder for læring Liv Bach Hansen