- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
-
Samarbejde
- Foto
- Opført 2023
- Høje-Taastrup Kommune
- 9.000 m²
- Høje-Taastrup
- Christensen & CO, AFRY, LYTT
- Martin Schubert
- Morten Olivariuos
Børne- og kulturhuset er et centralt ’åbningstræk’ for udviklingen af Taastrupgård-kvarteret, som skal omdannes fra at være et isoleret, monofunktionelt og udsat boligområde til et trygt og levende bykvarter. Udvalgte boligblokke er nedrevet til fordel for skolen, som danner et nyt centralt samlingssted i bebyggelsen.
Børne- og kulturhuset rummer en 2-sporet skole fra 0.-6 kl. inkl. SFO, integreret dagtilbud, musikskole, billedskole, dramaskole samt diverse idrætsklubber. Bygningen er placeret som det primære ankerpunkt på det nye kulturstrøg i Taastrupgaard, hvor seks eksisterende boligblokke er nedrevet for at skabe plads til skolen. Kulturstrøget fortsætter ind gennem huset og på den måde bliver bygningen både fysisk, visuelt og programmatisk en del af kvarterets naturlige hverdagsflow og lokale bevidsthed. Bygningen fremstår i en menneskelig skala med naturlige og robuste materialer i tegl, træ og beton. Store åbninger i facaden tydeliggør de primære indgange og inviterer til aktiviteter inde og ude. En samlende ankomstplads med parkering og plads til kultur- og gadeaktiviteter suppleres med en stor kunstgræsbane, legezoner og aktive tagterrasser – alle tilbud, der bidrager til ny aktivitet i lokalområdet. Børne- og kulturhuset er både en skole, udformet efter de nyeste pædagogiske principper baseret på det 21 århundredes læringskompetencer og et byens hus med et åbent kreativt miljø, som understøtter udviklingen af kvarteret på en positiv måde.
En sammenstilling af fire fritstående ”bokse” repræsenterer hver især deres faglighed indenfor musik, kreativitet, småbørnsmiljø og bevægelse. Den pædagogiske organisering er opdelt i frontstage og backstage med de åbne og offentlige funktioner i stueplan (Frontstage) og læringsmiljøer på de øvre etager (backstage). Dagtilbuddet er placeret på ’kanten’ af Frontstage, i et skærmet miljø med kig til Kulturtorvet. Læringsområder tilgås udvendigt via lokale trapper og terrasser mens centrale atrier sikrer maksimal kontakt internt i huset. Disponeringen sikrer et trygt og overskueligt miljø for de yngre børn i tæt kontakt med aldersgruppens voksne og de primære fagområder til både kreative og naturfaglige aktiviteter.
Forslaget er en hel lille foranderlig kulturby, der folder sig generøst og ligeværdigt ud for de forskellige funktioner. Musikskole, billedskole, daginstitution og drama/idræt har hver et solidt fodaftryk i stueplan. Der er hele vejen igennem tænkt i koblingsmuligheder på tværs af husets aktører, fagligheder og funktioner.’