- Status
- Bygherre
- Omfang
- Lokation
- Foto
-
Samarbejde
- Opført 2018
- Mariagerfjord Kommune
- 4.240 m²
- Arden
- Martin Schubert
- Akademiingeniør Svend
- Poulsen A/S, Gustin
Den nye tilbygning til Arden Skole markerer sig mod ankomsten og rummer hovedindgang, samlingsrum, pædagogisk læringscenter og administration i stueplan og et nyt udskolingsafsnit på 1. sal. Den røde teglfacade med store vinduespartier og perforerede murfelter sender et tydeligt signal om en åben og transparent skole.
Den oprindelige skole er opført i 1966 i rød tegl, og har gennem 1970’erne fået flere knopskydninger. Renoveringen og tilbygningen til Arden Skole har været udarbejdet med en klar vision om at skabe en bæredygtig ramme både inde og ude, hvor der har været fokus på optimal arealudnyttelse, flerfunktionelle rumligheder og robuste materialer. Visionen er pædagogisk og rumlig værdi med udgangspunkt i de eksisterende bygningers iboende potentialer. En nøje analyse og vurdering af det eksisterende byggeris tilstand åbnede for nedrivning af udtjente bygninger, samt etableringen af nye bygningsmæssige udbygninger, der forener nyt og eksisterende, så skolen opleves som én samlet skole.
Et nyt læringslandskab med sammenhængende årgangs- og fagmiljøer, der understøtter den pædagogiske praksis, og samtidig åbner sig mod lokalsamfundet og inviterer indenfor til aktiviteter for både skole og fritid. Sammen med den eksisterende bygning, danner udbygningen et kvadratisk bygningsvolumen i to plan med et indre dobbelthøjt atrium, der forbinder etagerne og trækker lys og luft ind i skolen. Fællesarealet inddeles i zoner til fordybelse, projektarbejde og ophold omkring et dobbelthøje trapperum, hvor værnet er udformet med en variation af faste gruppe- og studiepladser samt elevlockers. Projektet omfatter inventarprojekt til PLC og faglokaler samt ’rummøbler’ i åbne fleksible zoner i både den eksisterende skole og integreret i nybygningen. Udskolingens syv basislokaler er disponeret omkring fællesrummet, og overgangen er blevet udnyttet til etablering af gruppenicher og læsehjørner, der bidrager til et varieret læringsmiljø med små veldefinerede rumligheder. Den eksisterende parterreetage med kreative værksteder er åbnet op med direkte udgang til en forsænket og delvist overdækket arbejdsgård.